Gezelschappen - Theaterflix

Gezelschappen

Overzicht van alle theatergroepen op Theaterflix

Alle online theatervoorstellingen op Theaterflix per theatergroep te vinden. Zoek tussen je favoriete theatergroepen en ontdek onbekende en nieuwe voorstellingen.

Leo Alkemade en Roel Bloemen ontmoetten elkaar in 1999 op de Konings Theater Akademie in Den Bosch. Ze wonnen als duo in 2000 overtuigend de jury- en de publieksprijs op het Groninger Studenten Cabaret Festival. Alkemade & Bloemen zijn inmiddels meer dan alleen cabaretiers op het podium. Ze zijn te zien in verschillende films en series en schrijven ook voor verschillende televisieprogramma's. Hun theaterstijl wordt gekenmerkt door fysiek spel, absurde dialogen, onberekenbare gekte en onnavolgbare logica.


Sinds 1988 is het Amsterdams Kleinkunst Festival toonaangevend binnen de Nederlandse kleinkunst- en cabaretwereld. Met de AKF Sonneveldprijs voor nieuw talent, hommages aan gerenommeerde kleinkunstenaars, het uitreiken van de Annie M.G. Schmidtprijs voor het beste theaterlied en het produceren van diverse muziektheaterproducties, wordt kleinkunst in de breedste zin van het woord uitgelicht. We zetten hoog in op talentontwikkeling, maar streven ernaar kleinkunstenaars en cabaretiers in alle fasen van hun carrière een podium te bieden binnen het festival.


BERG&BOS bestaat uit acteur Maurits van den Berg en auteur Rik van den Bos. Sinds de eerste samenwerking op Toneelschool Utrecht maakt BERG&BOS regelmatig een voorstelling samen, om de overige tijd zich te laten inspireren elders. Het gezelschap ontwikkelde zich bij Atelier Oerol, onder begeleiding van Erik Snel, waar ze op locatie hun eigen signatuur vonden met een drieluik over hun generatie: Het jaar van de Schlager (2011 & 2012), In Limbo (2013) en Een geschenk uit de hemel (2014).


De Gemeenschap maakt theater dat fysiek, verhalend en vormbewust is. Het lichaam is altijd het uitgangspunt: het lichaam dat beweegt of stilstaat, het lichaam dat spreekt of zwijgt, het lichaam dat de ruimte domineert of dat zich voegt in een collectief gedragspatroon. In de voorstellingen van De Gemeenschap gaat het bijna altijd over de drang om iets te doen, iets te maken, iets te ondernemen – en over de vele manieren waarop het menselijk onvermogen dat streven in de weg zit. Ambitie wordt deceptie, handelen wordt afwachten, praten loopt vast in bedremmeld zwijgen. In de stukken van De Gemeenschap worden verhalen verteld – maar het zijn altijd gemankeerde, vervormde verhalen. Verhalen die, hoe woordrijk ze ook zijn, toch onvoltooid blijven.


De Onderneming is een acteurscollectief dat is opgericht in 2014. Na het afronden van de theateropleiding aan theaterschool 'De Trap', waar ze elkaar hebben ontmoet, besloten ze om samen door te gaan als theatergroep. De Onderneming maakt en speelt theater dat een uitvergroting is van dat wat zich afspeelt in de levens van mensen van nu, met wie ze zich identificeren. Met humor, maar niet plat. Zo zien, maken en spelen zij theater het liefst. Naast hun liefde voor theater zijn ze werkzaam bij verschillende organisaties, waardoor ze met een ondernemende en realistische blik de wereld in kijken.


De Toneelmakerij is gevestigd in Amsterdam en in 2009 ontstaan uit de fusie van Huis aan de Amstel en Theatergroep Wederzijds. Ieder seizoen maakt het gezelschap een peuterproductie, een kleuterproductie, een kinderproductie en een jongerenproductie. De Toneelmakerij maakt voorstellingen dicht op de huid van de tijd, over een wereld die meerstemmig is en voor velerlei uitleg vatbaar. Het theater van de Toneelmakerij creëert een vrij gebied waar getwijfeld kan worden en waar iedereen – rijk, arm, hoog opgeleid, laag opgeleid, van Nederlandse bodem of met een cultureel diverse afkomst - zichzelf kan herkennen.


De Warme Winkel is een collectief van ego’s dat met een anti-autoritaire instelling voorstellingen maakt voor pluche en houten stoelen, vanuit elitair oogpunt anarchistisch en vice versa, vestingloos gevestigd in Amsterdam, spelend van Lissabon tot Doetinchem.


Dood Paard bestaat uit: Kuno Bakker, Jara Enkelaar, Raymond Querido, Manja Topper en Michael Yallop. Het werk van Dood Paard komt tot stand zonder dat er een externe autoriteit (regisseur of vormgever) is die de uitgedragen visie, de speelstijl of het beeld bepaalt. Elke voorstelling is een expliciete poging van de spelers om zich tot de wereld van nu te verhouden. Met hun collectieve werk- en organisatievorm creëren de leden van Dood Paard een utopische samenleving. Tegelijk staan hun voorstellingen midden in de rauwe werkelijkheid van nu en treden de spelers op als deelnemers aan hetzelfde dagelijkse leven als de toeschouwers. DOOD PAARD is voornamelijk te zien in Nederland en België, maar voorstellingen worden ook regelmatig gespeeld in theaters en festivals in Europa en daarbuiten.


Eigen Werk Theaterteam maakt voorstellingen voor jong en oud, vaak over moeilijke onderwerpen, maar altijd licht van toon, met humor en muziek. Zo maken ze lastige thema’s bespreekbaar. Hun voorstellingen gaan o.a. over dementie, sombere kinderen, laaggeletterdheid bij ouders, het aankomen in een nieuw land of het hebben van een gehandicapte broer. Sinds 2000 maakt Pieter Tiddens met zijn eigen stichting voorstellingen voor kinderen en volwassen publiek. Soms alleen, maar meestal samen met een andere acteur, snijdt Pieter in zijn voorstellingen moeilijke thema’s aan op een lichtvoetige manier. Licht van toon en met veel muziek. Altijd anders en onmogelijk om in een hokje te plaatsen.


Het muziektheatergezelschap Groots en Meeslepend is een offensief gestart om de operette een nieuwe betekenis te geven zonder de oorsprong ervan uit het oog te verliezen. Dit gebeurt op geheel eigen wijze met veel ruimte voor humor en verbeelding. Voorstellingen van Groots en Meeslepend kenmerken zich doordat ze met minimale middelen een maximale operateske wereld weten op te roepen.


Het Filiaal theatermakers is hét Utrechts gezelschap voor jeugdtheater in Midden Nederland. We zijn trots op de erkenning van publiek en onderwijs tot aan het ministerie van OC&W voor onze tot de verbeelding sprekende voorstellingen voor jong en oud. Thuis in Utrecht als huisgezelschap van de Stadsschouwburg en op tournee door Nederland en wereldwijd. Onze voorstellingen zitten vol verbeeldingskracht en onze gereedschapskist is in de loop der jaren gegroeid. Combineerden we in het begin vooral spel en muziek, inmiddels werken we ook met poppen, objecten en (live video)beeld. Rond elke voorstelling wordt lesmateriaal voor het basisonderwijs ontwikkeld. Niet alleen ter voorbereiding op een theaterervaring, maar ook om kinderen te stimuleren om op een andere manier naar de wereld te kijken. De artistieke kern bestaat uit artistiek leider/regisseur Monique Corvers, componist/musicus Gábor Tarján en objecttheatermaker/acteur Ramses Graus. Ze werken met wisselende teams van acteurs, tekstschrijvers, ontwerpers en musici. Ook zijn er regelmatig gastregisseurs bij Het Filiaal theatermakers aan het werk.


Het Houten Huis is het beeldend muziektheatergezelschap van het Noorden. Vanuit Groningen maken we voorstellingen die door het hele land én tot ver over de grens te zien zijn. Ons huis staat symbool voor het leven, waar soms ook iets piept en kraakt of een onverwachte gast langskomt. Altijd zijn we aan het timmeren en schuren aan verhalen, verbeelding en muzikaliteit. Overdag spelen we voor schoolklassen, van kleuter tot puber. Maar als ‘s avonds volwassenen met hetzelfde ongeloof de zaal uitkomen, blijkt dat ontroering en fantasie geen leeftijdsgrens kennen… Welkom in ons huis, Het Houten Huis.


Een theatergezelschap zonder regisserend artistiek leider. Mensen doen je graag geloven dat dat niet kan. Want handschrift. Want stijl. Want eenheid. Piet Menu staat als curator en initiator aan het hoofd van Het Zuidelijk Toneel en doet de dingen anders. Deze tijd vraagt namelijk niet om één handschrift, één versie van een verhaal, of één medium. Het Zuidelijk Toneel vertelt alle verhalen op de manier waar de wereld om vraagt. In samenwerking met de beste makers.


Huba studeerde Sonologie in Utrecht (jaren 80) en compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Dick Raaymakers, Louis Andriessen, Fredric Rzewski, Walther Zimmerman en Gilius van Bergeijk. Ze bezoekt de KonCon als gastdocent en mentor. Ze werkt samen met auteur Erik-Ward Geerlings en Britt Verstegen. De WILco Foundation steunt alle Huba de Graaff-projecten.


Huis aan de Amstel was de naam van een toneelgezelschap dat werd opgericht in 1990 en was gevestigd in het hart van Amsterdam aan de Lauriersgracht. Het gezelschap maakte voorstellingen voor kinderen, jongeren én volwassenen, die geworteld waren in het kijken naar de wereld om ons heen. Huis aan de Amstel toonde vooral belangstelling in de manier waarop veranderingen in die wereld ingrijpen op het leven van mensen en hun directe omgeving. Huis aan de Amstel fuseerde in 2009 met Theatergroep Wederzijds om samen één groot gezelschap op te richten dat kwalitatief theater maakt voor jeugd en jongeren: De Toneelmakerij.


Ik raak geïnspireerd als ik een verhaal of een tekst tot leven mag brengen. Voor een zaal vol mensen, voor de camera of van achter de microfoon in een studio. Eigenlijk ben ik een 'stemgever'. En mijn instrument is verbonden aan mijn hart en ziel. Ik geef stem - sprekend of zingend - aan personages op het toneel. Ik geef stem aan verhalen als ik een luisterboek inlees of een reclamespotje inspreek. Als ik presenteer geef ik stem aan wat er op dat moment verteld, geleerd of (mede)gedeeld moet worden. Als sprekerscoach begeleid ik anderen hún stem en verhaal te vinden. Met voice-dialogue coaching komt er helderheid door de verschillende innerlijke stemmen aan het woord te laten. En oude wijsheid komt tot leven als ik de Art of Living training doorgeef. https://www.julikamarijn.nl/


In 2003 is Kim van Zeben afgestudeerd aan de Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie. Daar heeft zij haar komische, muzikale en acteertalenten door kunnen ontwikkelen. Na haar opleiding stond zij in diverse cabaret, mime en muziektheatervoorstellingen. Kim is drie keer genomineerd voor een John Kraaijkamp Musicalaward voor beste vrouwelijke bijrol voor haar rollen in Pluk van de Petteflet, Catootje in Jan Jans en de kinderen en haar rollen in Minoes.


Nicole Beutler Projects realiseert de voorstellingen en initiatieven van choreografisch theaterkunstenaar en artistiek leider Nicole Beutler. Wij maken interdisciplinaire, beeldende voorstellingen voor grote en kleine podia in binnen- en buitenland. Onze projecten worden gedreven vanuit het verlangen naar een betere samenleving. Nicole Beutler nodigt met al haar activiteiten uit tot een kritische reflectie op het menselijke bestaan. “Het is mijn verantwoordelijkheid als kunstenaar om nieuwe ruimtes in ons denken te openen, zowel maatschappelijk als artistiek. Samen kunnen we de wereld veranderen.” Nicole Beutler Projects spant zich in voor een gezond, bloeiend en divers ecosysteem voor vernieuwende dans- en performance. Dit uit zich in het steunen van nieuwe makers en in activiteiten ter versterking van de scene.


Het NUT - Theater dat beweegt - Het NUT (Nieuw Utrechts Toneel) is het stadsgezelschap van Leidsche Rijn en het meest open en gastvrije gezelschap van Nederland. We maken theatervoorstellingen voor iedereen in Utrecht, de rest van het land en daarbuiten. We spelen in de buitenlucht, op bijzondere plekken binnen en desnoods in theaters. Theater is niet alleen om naar te kijken, het is een anleiding om met elkaar te praten. Ons theater brengt beweging in wat vastzit en biedt houvast wanneer alles in beweging is. Wij geloven dat veelstemmigheid en saamhorigheid samen kunnen gaan. Dat tegenstrijdige perspectieven elkaar kunnen verdragen. En dat ongemak de ideale opmaat is voor gezelligheid. Onze voorstellingen gaan over hoe de wereld er in de toekomst uit kan zien. We laten ons daarbij vaak inspireren door het verleden. We brengen 1001 perspectieven samen, omarmen de twijfel en maken het complexe toegankelijk. Altijd bevragen we onszelf en willen we de ander begrijpen. Omdat wederzijds begrip de eerste stap is naar nieuwe gedeelde grond.


Choreograaf, danser en decorontwerper Andreas Denk maakt met zijn plan d- professioneel danstheater voor de jeugd en voor volwassenen. Verhalen van mensen en bijzondere ruimtes inspireren hem tot het maken van voorstellingen. Deze worden herkenbaar doordat ze de absurditeit van de hedendaagse mens en de situaties waarin deze verzeild raakt, blootleggen. Zo hoopt hij hen op een andere manier te laten kijken naar de wereld waarin wij leven. Plan d- maakt aansprekend danstheater voor een breed publiek: kinderen, jongeren en volwassen. Plan d- werkt samen met verschillende theaters en productiehuizen binnen Europa en daarbuiten. Denk choreografeerde o.a. voor SchauBurg München, Staatstheater Mainz en Staatstheater Braunschweig. Plan d- wil graag een bijdrage leveren aan een duurzamere wereld, het heeft zich dan ook in 2016 ten doel gesteld om binnen vier jaar tijd volledig CO2-neutraal te produceren.


Poolvogel is een cabaretgroep die van 2002 tot 2014 door het land trok. Bij hun winst op het Amsterdams Kleinkunst Festival spreekt de jury van ‘intelligent, verrassend en absurd getint cabaret in de traditie van Monty Python’. Elf jaar na hun oprichting gaat Poolvogel in première met een eerste avondvullende voorstelling: Wachtlokaal 9. Weer een jaar later gaat de groep uit elkaar.


Rudolphi Producties is het productiehuis van Theaterzaken Via Rudolphi. Rudolphi Producties is de artistieke thuishaven voor zelfstandige theatermakers met een voorliefde voor theater dat dicht op de huid van de samenleving zit. Makers die onvoorwaardelijk voor kunst durven kiezen zonder daarbij de toeschouwer uit het oog te verliezen. Rudolphi Producties werkt met theatermakers van alle generaties; van net afgestudeerde toptalenten tot door de wol geverfde professionals die de hele wereld gezien hebben. We kiezen voor theater dat verbaast, ontroert, schuurt en verrast. Makers waar wij de afgelopen jaren mee hebben gewerkt zijn Marlies Heuer, Bodil de la Parra, Waal en Wind (Eva Marie de Waal en Sophie van Winden), Jette Derlagen, Stephanie Louwrier, Naomi Velissariou, Magne van den Berg, René van ’t Hof, Carver en vele anderen. Ieder jaar start Rudolphi Producties het culturele seizoen met Het Debuut, een tournee van pas afgestudeerd theatertalent. Geselecteerd voor eerdere edities van Het Debuut zijn o.a. Caro Derkx, Tim Olivier Somer, Tarik Moree, Romano Haynes, Performancegroep ROTOR, La Isla Bonita, Firma Draak, Rundfunk, performancecollectief URLAND en George Tobal. www.rudolphiproducties.nl


Stichting Theater Initiatieven en Produkties (STIP theaterproducties) is opgericht in 1987 en staat voor jeugd- en jongerentheater dat toegankelijkheid combineert met kwaliteit en diepgang. STIP specialiseert zich in de tourneeplanning van de beste jeugdtheatergezelschappen in Nederland en produceren zelf ook voorstellingen voor jonge en talentvolle makers, die hun plaats nog moeten veroveren in het theaterlandschap voor de jeugd.


Theater Gnaffel is een poppentheatergezelschap dat voorstellingen maakt waarin mensgrote poppen op magische wijze tot leven komen. De poppen staan naast de acteurs op het toneel als gelijkwaardige personages. In de voorstellingen van Theater Gnaffel wordt het publiek meegezogen in de beleving van de personages die met hun eeuwige nieuwsgierigheid verandering mogelijk maken. Je eigen plek veroveren tegen de stroom in. Omgaan met onverdraagzaamheid en onverschilligheid. Daar gaat het om in de voorstellingen van Theater Gnaffel.


Theater Na de Dam benadert elk jaar theatermakers met de vraag of zij speciaal voor 4 mei een nieuwe voorstelling willen maken die een actueel perspectief biedt op de Tweede Wereldoorlog en de wereld van vandaag. Theater is bij uitstek de plek om vragen en gedachten over de geschiedenis, oorlog en vrijheid levend, concreet en persoonlijk te maken. Met Theater Na de Dam wordt een in de jaren ‘60 bestaand gebruik om na de Dodenherdenking toepasselijke toneelteksten voor publiek te lezen opgepakt en groter doorgezet. Dat de behoefte aan verdieping gedeeld wordt is duidelijk: wat in 2010 begon in zeven theaters rond de Dam in Amsterdam is inmiddels uitgegroeid tot een landelijk fenomeen en een nieuwe, breed gedragen theatertraditie die uniek is in de wereld.


Het Laagland maakt voorstellingen voor de hele familie. Met hun tourneeproducties, klassenvoorstellingen en locatietheater zorgen ze, al spelend, vertellend en verbeeldend, voor herkenning en verwondering. Door je aan te spreken op de kracht van je eigen verbeelding en inlevingsvermogen, moedigen ze je aan om verder te kijken dan de wereld die je al kent en verder te komen op weg naar wie je bent, wat je kunt en waar je voor wilt gaan.


Wederzijds was het oudste jeugdtheatergezelschap van Nederland dat vooral op scholen speelde. Met ingang van 2009 is Wederzijds gefuseerd met Huis aan de Amstel tot De Toneelmakerij om een van de grootste jeugdtheatergezelschappen van Nederland te worden.


De Theatertroep is een collectief van tien toneelspelers met een herkenbare speelstijl waarin de mechaniek van het ‘theatermaken’ wordt blootgelegd. De Theatertroep gaat voortdurend op zoek naar nieuwe vormen van theatermaken, nieuwe locaties om te spelen en nieuwe verbindingen met andere kunstdisciplines. Dit doet zij onder het motto ‘lat omhoog, drempel omlaag.


Toneelgroep Amsterdam is met ruim twintig acteurs het grootste gesubsidieerde theatergezelschap van Nederland. Het gezelschap is gehuisvest in Amsterdam en vaste bespeler van Stadsschouwburg Amsterdam aan het Leidseplein. Toneelgroep Amsterdam brengt moderne ensceneringen van klassieke stukken, nieuw repertoire en cross-over.


Trouble Man is in 2010 opgericht om de voorstellingen van Sadettin Kırmızıyüz te produceren. Deze theatermaker met twee paspoorten laat met zijn werk een autonoom en authentiek geluid horen in het Nederlandse theater. Zijn ervaringen vormen de basis van een theatraal onderzoek naar grote actuele thema’s rond multiculturaliteit, die spelen in onze samenleving. Sadettin Kırmızıyüz is een hedendaagse verteller die – met humor en zelfspot – het maatschappelijke combineert met het persoonlijke. Hij maakte naam met voorstellingen over zijn familie rond thema’s als identiteit, migratie en integratie. Met zijn voorstellingen doorbreekt Sadettin de kaders van onze vastgeroeste denkpatronen.


Urban Myth maakt sinds 2001 interdisciplinaire theatervoorstellingen voor de grote- en kleine zaal onder leiding van regisseur Jörgen Tjon A Fong. De afgelopen 15 jaar maakten ze als vast theatergezelschap van ITA (voorheen Stadsschouwburg Amsterdam) ook eigenzinnig en diverse programmering, variërend van talkshows tot een alternatieve Nachtmis. Hun voorstellingen zijn vaak een gezamenlijke zoektocht naar de antwoorden op actuele en maatschappelijke vraagstukken op het gebied van diversiteit en introduceren nieuwe invalshoeken op verhalen over hun gedeelde Nederlandse geschiedenis.


De Bijzondere Collecties omvatten het erfgoed van de Universiteit van Amsterdam. Met de ruim duizend deelcollecties bestaande uit zeldzame en kostbare boeken, manuscripten, prenten, foto's, film en nog veel meer, is dit een van de grote erfgoedbibliotheken in Europa. Het erfgoed in de Bijzondere Collecties vertegenwoordigt vele disciplines in wetenschap en kunst en telt tal van onvervangbare werken met museale kwaliteit, van eeuwenoud tot hedendaags. De verzamelingen staan ten dienste van onderwijs en onderzoek, maar ook van een algemeen publiek. Stukken kunnen geraadpleegd worden in de moderne onderzoekzaal en via online beeldbanken. Ze worden uitgelicht in tentoonstellingen, lezingen en presentaties. UvA bijzondere collecties beheert het voormalige Theater Instituut archief (TIN). De mooiste opnames uit dit archief zijn toegankelijk op Theaterflix.


Sinds 1997 vertegenwoordigt Van Engelenburg Theaterproducties theatertalent. Al snel gingen ze over tot het zelf produceren van toneel- en muziekvoorstellingen voor volwassenen en jeugd. Van Engelenburg Theaterproducties begon met kleine solovoorstellingen en zijn uitgegroeid tot producent van grote zaal producties.


DOX is hét huis voor makers en jonge performers uit verschillende (sub)culturen. Ze werken samen in research- en leertrajecten (DOX Club) en in producties en educatieprojecten die een jong publiek bereiken. Cross-overs tussen theater en dans zijn bij ons favoriet, urban arts als spoken word en hiphop zijn inspiratiebronnen. Onze voorstellingen worden geprezen door pers en publiek. Met de DOXaward krijgen onze talentvolle makers en performers een extra incentive om hun masterskills nog verder te ontwikkelen.