In een verlaten stationshuisje in het bos wonen Sjef en zijn zus Sjaan. Het hoogte punt van de dag is de trein die passeert, verder gebeurd er niets. Elke dag is een herhaling van komische rituelen.
Huis aan de Amstel was de naam van een toneelgezelschap dat werd opgericht in 1990 en was gevestigd in het hart van Amsterdam aan de Lauriersgracht. Het gezelschap maakte voorstellingen voor kinderen, jongeren én volwassenen, die geworteld waren in het kijken naar de wereld om ons heen. Huis aan de Amstel toonde vooral belangstelling in de manier waarop veranderingen in die wereld ingrijpen op het leven van mensen en hun directe omgeving. Huis aan de Amstel fuseerde in 2009 met Theatergroep Wederzijds om samen één groot gezelschap op te richten dat kwalitatief theater maakt voor jeugd en jongeren: De Toneelmakerij.
In een verlaten stationshuisje in het bos wonen Sjef en zijn zus Sjaan. Het hoogte punt van de dag is de trein die passeert, verder gebeurd er niets. Elke dag is een herhaling van komische rituelen.
In een barre winter zit een vader met zijn twee zonen gevangen op een ijsschots.
Wolf heeft honger. Hij heeft zo’n trek dat hij midden in de koude winter zijn behaaglijke huisje verlaat om op zoek te gaan naar eten.
‘Parcival’ is het eerste deel uit een opvallend tweeluik over het al of niet maken van radicale keuzes in het leven. Dit eerste deel, in de regie van Liesbeth Coltof, laat zien hoe de middeleeuwse held Parcival al zijn schepen achter zich verbrandt om zijn idealen achterna te gaan.
Opa Freek gaat zomaar ineens dood. Frans kende zijn opa eigenlijk niet goed. Maar het geharrewar over de erfenis zet alles op zijn kop.
‘Ik zou mezelf willen weggeven maar ik weet niet aan wie’ is het tweede deel uit een opvallend tweeluik over het al of niet maken van radicale keuzes in het leven. In dit tweede deel toont regisseur Lotte van den Berg hoe moeilijk het is om in deze tijd nog in een ideaal te geloven.
5 Geen Sprookje is gebaseerd op ervaringen van de jeugd in de Overtoomse veld, de Amsterdamse wijk die herhaaldelijk in het nieuws kwam door rellen. “De maatschappij investeert nauwelijks in dit soort buurten,” zegt auteur en regisseur Liesbeth Coltof.